Tips

Zo kom je Black Friday door zonder je spaarrekening te plunderen

14-11-2023

Bedrijven proberen constant nieuwe manieren te bedenken om je te motiveren geld uit te geven. Daar hebben ze inmiddels speciale dagen voor opgericht. Twee weken geleden was het ‘Singles Day’, een dag vol koopjes overgewaaid uit China. Mocht je die gemist hebben: volgende week krijgen we te maken met de Amerikaanse ‘Black Friday’ (24 november) en 'Cyber Monday' (27 november). Deze dagen zijn volledig ingericht op het de consument voorschotelen van koopjes om de eigen winst te vergroten. Deze koopjes weerstaan kan voor sommigen moeilijk zijn, met als gevolg dat de spaarrekening vaak het onderspit delft. Je hard verdiende euro’s geef je natuurlijk het liefst uit aan dingen die je nodig hebt en waar je blij van wordt. Daarom helpen wij je in dit blog deze dagen van massaconsumptie doorstaan. 

Waarom hebben we commerciële ‘feestdagen’?

In America zijn Black Friday en Cyber Monday al jaren een traditie. De dag na Thanksgiving strooien grote ketens met koopjes en de maandag daarna zijn de webwinkels aan de beurt. Als je bekend bent met deze commerciële ‘feestdagen’ heb je misschien wel eens beelden gezien van hordes mensen die zich verdringen om de winkel binnen te stormen, vaak met fysieke confrontaties tot gevolg. Het is de minst mooie kant van de mens die op deze dagen naar boven komt. Maar de verkopers vinden het prachtig want de kassa’s rinkelen hard door.

Emotie van het kopen

Deze korte koopjesdagen zijn er met reden. De verkoper weet namelijk dat mensen een basaal verlangen hebben om dingen te willen en bang zijn om ze te missen. Door voor korte tijd koopjes aan te bieden creëren ze een dringend gevoel: het is nu toeslaan of nooit. Die kunstmatige schaarste vertroebelt ons denken waardoor veel mensen zich laten  leiden door emotie en impuls. Rationele beslissingen verdwijnen naar de achtergrond of komen achteraf. 

Verkopers spelen in op deze emoties:

  • De opwinding van iets nieuws kopen
  • Het beste en goedkoopste product willen
  • ‘Fear of missing out’, de angst om iets te missen

In de praktijk kan dit betekenen dat je impulsief een aankoop doet. Het koopje is immers erg goed geprijsd en maar voor een korte tijd beschikbaar. Een impulsaankoop kan goed uitpakken, maar in de realiteit is het vaak iets waar je spijt van krijgt. Aan de andere kant heb je ook mensen die precies weten wat ze willen, maar wel voor de beste prijs. Voor ze het weten zijn ze uren bezig met zoeken en vergelijken, terwijl de klok van de koopjes doortikt. Ook dat is niet het beste moment om beslissingen te nemen.

Hoe pak je commerciële feestdagen wél goed aan?

Het simpele antwoord zou zijn om ze te negeren. Toch is er kans dat je best wat geld kunt besparen door toch mee te doen met de koop-gekte. Belangrijk is dan om het hoofd koel te houden en te focussen op wat je echt nodig hebt.

  • Maak een lijstje met dingen die je echt nodig hebt. Ben je echt toe aan een nieuwe wasmachine of winterjas? Dan is het juist slim om deze dagen in jouw voordeel te gebruiken. Pas wel op want de weg naar je noodzakelijk aankoop is (bewust) gevuld met andere verleidingen!
  • Oriënteer jezelf op de verschillende koopjes. Dankzij je lijstje weet je wat er nodig is en verkopers kondigen vaak de koopjes van tevoren aan. Staat er iets tussen dat je echt nodig hebt voor een mooie prijs? Dan is er geen reden om er niet voor te gaan! Let wel goed op want winkeliers adverteren soms met een waanzinnig koopje, maar bij nader onderzoek blijkt de ‘normale’ prijs nauwelijks te verschillen. Om dit te checken zijn er verschillende vergelijkingssites te vinden.
  • Kom je toch een verleiding tegen? Stel jezelf dan de vraag of je het echt nodig hebt. Twijfel je in de winkel al? Maar is de prijs écht té goed? Laat het dan toch liggen. Anders krijg je gegarandeerd thuis spijt van je aankoop.

Met deze tips wapen jij jezelf tegen het emotionele spelletje van de verkopers, weersta je impulsaankopen en mis je niks. Maar wat als je heel gelukkig wordt van het kopen van dingen? Die mensen zijn er ook! Daar is niks mis mee, maar als je toch los wilt gaan met de commerciële feestdagen: spreek dan met jezelf een budget af. Dan kun je met een gerust hart koopjesjagen, in ieder geval tot je budget op is. 

Toch teveel uitgegeven? Of wil je gewoon de spaarrekening een boost geven?

Schrijf je in voor onze spaar nieuwsbrief en ontvang de beste spaartips, strategieën en weetjes direct in je mailbox.